Miejskie przedszkole nr 16 w Częstochowie

  • Dziś jest: 19.07.2019r
  • Do końca roku: 165 dni

Aktualności

Okładka
26.11.201816:45

KONCERT FILHARMONIKÓW CZĘSTOCHOWSKICH "W NARODOWYM TONIE"

W ramach obchodów 100. ROCZNICY ODZYSKANIA PRZEZ POLSKĘ NIEPODLEGŁOŚCI, dnia 16 listopada 2018r. odbył się edukacyjny koncert Filharmoników Częstochowskich pt. "W narodowym tonie". Muzycy Filharmonii Częstochowskiej wykonali utwory poświęcone polskiej muzyce. 

 

 
 

Okładka
24.11.201813:36

Akcja "Góra Grosza" na rzecz dzieci

Już po raz XIX ruszyła wielka akcja zbierania monet pod nazwą Góra Grosza organizowana przez Towarzystwo Nasz Dom.

Najlepsze co możemy dać dziecku, to rodzina, w której może czuć się bezpiecznie, rozwijać się, rozwijać swoje pasje i zainteresowania, nawiązywać przyjaźnie. Dlatego celem akcji Góra Grosza jest zebranie funduszy na pomoc dzieciom wychowującym się poza własną rodziną, w tym na tworzenie takich programów, które pozwolą dzieciom wrócić do domu bądź tworzenia takich miejsc, które będą w miarę swoich możliwości zbliżone do domu rodzinnego oraz programów, które pozwolą im spokojnie dorastać.

Akcja ma również charakter konkursu! Szkoły/przedszkola, które zbiorą najwięcej groszy w całej Polsce oraz w każdym województwie zostaną nagrodzone.

Zapraszamy wszystkich do przyłączenia się do akcji!

Okładka
16.11.201820:46

Przedszkolaki z grupy IV na Przeglądzie Piosenki

14 listopada Kuba, Pola i Laura z grupy IV wystąpili z pieśnią Płynie Wisła płynie..." na Przeglądzie Piosenki i Pieśni o Mowie Ziemi Ojczystej, który odbył się w WOM- ie. Niestety w tym roku nie udało się stanąć na podium, my jednak serdecznie gratulujemy wykonawcom, za piękny występ i oczywiście stroje. 

Okładka
13.11.201819:21

Odpowiedzialne, samodzielne i twórcze dziecko - Plan Daltoński w naszym przedszkolu

Plan Daltoński w naszym przedszkolu

Plan daltoński polega na metodzie indywidualnej pracy dzieci , twórczynią tego systemu była amerykańska nauczycielka Helena Parkhurst (1887-1957), która przedstawiła swą koncepcję w książce pt. „Wykształcenie wg planu daltońskiego”. Plan daltoński umożliwia dostosowanie tempa nauki do rzeczywistych możliwości dziecka, wdraża do polegania na sobie, budzi inicjatywę i samodzielność, zarówno w działaniu jak i myśleniu, wyrabia poczucie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania, zmusza do poszukiwania najlepszych metod pracy. Plan daltoński to nie tylko koncepcja edukacyjna, to także sposób na życie. Jest odpowiedzią na potrzeby obecnego pokolenia, które musi pokonać kolejne szczeble edukacyjne oraz poradzić sobie w życiu dorosłym. Ogólnie mówiąc celem tego systemu jest nauczyć dzieci dobrze używać swobody i odpowiedzialności. Nasza placówka swoją przygodę z planem daltońskim rozpoczęła 3 lata temu, mamy już wielu absolwentów u których wykształciliśmy daltońskie założenia.

 Główne założenia planu daltońskiego:

  • nauka odpowiedzialności

  • nauka samodzielności

  • nauka współpracy

  • refleksja

 Edukacja daltońska umożliwia dzieciom swobodę w wykonywaniu działań,naukę odpowiedzialności za siebie i za innych, zapewnienie realizacji działań we własnym tempie i czasie. Wyrabia umiejętności oceniania swojej pracy i współpracy z innymi oraz refleksję dotyczącą dobrze wykonanego zadania. Wszystko to odbywa się poprzez wizualizację. 

       Wizualizujemy dni tygodnia- stosowanie systemu kolorów dnia. Każdy dzień tygodnia ma swój kolor. Kolor ma ogromne znaczenie gdyż przewija się w różnych procesach. Dzięki temu, że każdy dzień oznaczony jest kolorem, nawet najmłodsze dzieci mogą zdobywać umiejętność identyfikowania dni tygodnia.
 

       Wizualizujemy plan dnia:
Poprzez wizualizację planu dnia dzieci potrafią określić co będzie działo się w danym czasie. Wystarczy, że dziecko spojrzy na ścianę, na której będzie zawieszony w obrazkach plan i samodzielnie określa co będziemy teraz robić. Dziecko samo będzie mogło pilnować porządku dnia - co w konsekwencji również rozbudzi w Nim poczucie odpowiedzialności.

           Wizualizujemy zadania :
W grupach przedszkolnych Daltona używamy „tygodniowego przydziału zadań na tablicy.”  Nauczyciel wybiera kilka różnych zadań (różnicując wiek dziecka),w każdym tygodniu, z którymi dzieci zapoznają się w poniedziałki. W ciągu całego tygodnia dzieci wybierają zadanie z „tablicy zadań”. Mogą je zrealizować w wolnym, wybranym przez siebie czasie, po zajęciach, zabawach, które są realizowane z całą grupą. Na wykonanie zadań dziecko ma tydzień czasu. Po ukończeniu zadania dziecko pokazuje efekt nauczycielowi i zaznacza na tablicy ukończenie swojego zadania, pracy na tablicy, wybierając w odpowiednim kolorze magnez (pinezki) symbolizujący dzień tygodnia, w którym zadanie zostało wykonane. Na koniec samodzielnie dokonuje refleksji, czyli oceny które zadanie było łatwe do wykonania czy było raczej trudne.

Współpraca pomiędzy uczniami jest ważnym elementem edukacji Daltońskiej. Praktyka oraz badania pokazują, że tłumaczenie przez rówieśnika jest czasami bardziej skuteczne niż polecenia nauczyciela. Jednakże to nie jest intencją edukacji daltońskiej, by tylko dziecko miało być pomocnikiem innych dzieci. Współpraca, jako pedagogiczny czynnik jest możliwa w prawie każdej zabawie i dziedzinie nauczania.
 

       Wizualizujemy współpracę:
Następnym krokiem w rozwijaniu umiejętności dzieci będzie wykonanie zadania w parach. Każdego tygodnia pary będą się zmieniać, co pozwoli dziecku na kontakt i poznanie.

Tablica z obowiązkami porządkowymi -dzieci bardzo lubią pomagać innym, chcą wykazywać inicjatywę, lubią czuć się ważne. Właśnie dlatego, by wspierać i dawać im poczucie odpowiedzialności zadania porządkowe, takie jak: układanie zabawek, pomoc przy nakrywaniu do stolików, rozdawanie przyborów i inne, są powierzane określonym dzieciom, pełnienia dyżurów .

Wizualizacja czasu - zegar daltoński  - zegar służy do wyznaczania czasu na spożywanie posiłków, na zabawę, sprzątanie. Odgrywa ogromną rolę w czasie wolnym, kiedy dzieci maja czas na zabawę swobodną, obserwując ruchy wskazówek widzą, że czas wyznaczony już się kończy.  

 

Okładka
11.11.201815:00

Piękna nasza Polska cała

Podobnie jak inne placówki oświatowe w całym kraju, tak również nasze przedszkole włączyło się w uroczyste świętowanie 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. 

Dnia 9 listopada 2018r. w naszej placówce odbył się uroczysty apel z okazji 11 listopada przygotowany przez dzieci z grup VII i X w ramach przedsięwzięcia Polak Mały  oraz Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego Piękna nasza Polska cała.

Starszaki wykonały na tę uroczystość kotyliony w barwach ojczystych oraz przyszły tego dnia ubrane w odświętnych strojach. Podczas występu dzieci recytowały wiersze patriotyczne, śpiewały piosenki oraz mogły podziwiać piękne, kolorowe stroje ludowe podczas tańca narodowego jakim jest Krakowiak. Dumnie, przyjmując właściwą postawę „na baczność”, odśpiewały też hymn Polski „Mazurek Dąbrowskiego”.

Celem tej uroczystości było przede wszystkim  budowanie tożsamości i wspólnoty narodowej, kształtowanie miłości i przywiązania do kraju ojczystego, jego kultury i tradycji, zainteresowanie dzieci dziejami Polski i Polaków oraz przybliżenie, w atrakcyjnej i przystępnej formie, polskich symboli narodowych. 

Dzień Niepodległości stał się bardzo radosnym dniem w naszym przedszkolu i mamy nadzieję, że zapadnie on w pamięci naszych „Małych Polaków”. Dzięki udziałowi w tego typu uroczystościach przedszkolaki od najmłodszych lat uczą się patriotyzmu, kształtują pozytywne postawy i uczucia patriotyczne. 

Po uroczystym Apelu wszystkie grupy starsze na tarasie przedszkolnym zatańczyły Poloneza do muzyki Wojciecha Kilara.

Dzieci z gr. VII  i X zostały przygotowane przez nauczycielki: Ewę Jarosz, Martę Stochel-Pożarlik oraz Katarzynę Nowicką.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=-mI645aCTgo&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3nbVjS8_B48tJjOyiEP4CBIOxcDaxeD3P3Yg7FpG2RfavNFLFPs2HV6MU

 

 

Galeria