Październik 19 2017 07:17:38
Nawigacja
· Strona główna
· Historia przedszkola
· Gazetka Przedszkolna
· Kacik logopedy
· Artykuły
· Pobierz
· Kategorie newsów
· Kontakt
· Galeria zdjęć
Aktualnie online
· Gości online: 1

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 48
· Najnowszy użytkownik: edgar
Polecamy




Polecamy
Nasze certyfikaty
Artykuły: Kącik Logopedy
ARTYKUŁ - ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Każde dziecko rozwija się we własnym, swoistym tempie i niewielkie opóźnienia rozwoju mowy nie powinny być powodem do niepokoju. Stopień rozwoju mowy w danym momencie zależy od różnych czynników. Do najważniejszych należą psychofizyczny rozwój dziecka oraz wpływ środowiska. Opóźnienia w pojawianiu się poszczególnych stadiów rozwoju mowy nie powinny przekraczać jednak 6 miesięcy... (więcej:czytaj w artykule)

Logopedia
logopeda mgr Joanna Świącik
Zajęcia logopedyczne w naszym przedszkolu
W naszym przedszkolu prowadzona jest systematycznie terapia logopedyczna. Na początku każdego roku szkolnego każdego roku szkolnego logopeda przeprowadza przesiewowe badanie mowy wśród wszystkich dzieci uczęszczających do placówki. Na podstawie tego badania wyłonione są dzieci, które objęte będą indywidualną opieką logopedyczną przez cały rok szkolny. Czas trwania zajęć logopedycznych dla każdego dziecka jest uzależniony od jego potrzeb i możliwości. Konsultacje i porady dla rodziców odbywają się w każda środę w gabinecie logopedy w godzinach 13-15 ( w oddziałach przy SP 50 w każdy piątek). Jeśli Wasze dziecko ma problemy z mową to należy pamiętać, że nie wystarczą same ćwiczenia w gabinecie logopedy. Bez Waszego systematycznego zaangażowania każda terapia skazana jest na porażkę. Pierwsze lata życia w rozwoju mowy są najistotniejsze. Efekty procesu terapeutycznego są tym lepsze, im wcześniej zostały podjęte działania. To właśnie mowa, jako jeden z wiodących czynników wpływa na całościowy rozwój dziecka, jego dojrzałość szkolną, dalszy poziom wiedzy i umiejętności oraz funkcjonowanie w grupie rówieśniczej.


Logorytmika. Język migowy
W naszym przedszkolu odbywają się grupowe zajęcia z logorytmiki. Biorą w nich udział co roku grupy najstarsze. Logorytmika to metoda logopedyczna polegająca na połączeniu muzyki i mowy. Logorytmika nie tylko wspomaga rozwój mowy, ale również integruje dzieci, przełamuje bariery, uczy współpracy. Logopeda na zajęciach logorytmicznych wprowadza też elementy języka migowego. Dzieci chętnie się go uczą, z powodzeniem tworzą proste wypowiedzi w tym języku.


Porady logopedy
Kilka wskazówek, które podpowiedzą, co zrobić, by mowa dziecka rozwijała się poprawnie i we właściwym tempie:
Jak najwięcej mówimy do dziecka,zabaw, codziennych czynności, spacerów. Każda sytuacja jest dobra, aby rozwijać jego sprawność językową. Pamiętajmy też o tym, że do dziecka należy mówić powoli i wyraźnie, a zdania nie powinny być zbyt długie. Dziecku należy dostarczać prawidłowych wzorców wypowiedzi. Mówmy poprawnie, nie powtarzaj wytworów językowych dziecka. Nie gaśmy naturalnej skłonności dziecka do mówienia obojętnością, cierpką uwagą, słuchajmy uważnie wypowiedzi, zadawajmy dodatkowe pytania. Jeśli dziecko źle wymawia jakąś głoskę to nie zachęcajmy go do powtarzania wyrazów zawierających tę głoskę po parę razy, ponieważ to tylko utrwala złą wymowę. Dziecko nie przygotowane pod względem artykulacyjnym niedostatecznie różnicuje słuchowo dźwięki mowy, a zmuszane do mówienia zbyt trudnych dla niego głosek, często zaczyna je zniekształcać, wymawiając nieprawidłowo. Najpóźniej w drugim roku życia zrezygnujmy z podawania smoczka do picia i smoczka uspokającego (bowiem język nie przyjmuje prawidłowej pozycji, mogą też pojawić się wady zgryzu). Zwracajmy uwagę, by dziecko nie ssało palca. Podawajmy dziecku twarde pokarmy, aby gryzło i żuło – to naturalny trening buzi. Nie zmuszajmy dziecka leworęcznego do pisania i rysowania prawą ręką, zaburza to funkcjonowanie mechanizmu mowy, co w konsekwencji może prowadzić nawet do jąkania. Razem z dzieckiem czytajmy książeczki, opowiadajmy historyjki, rysujmy, śpiewajmy, bawmy się. To świetna okazja do rozwijania języka, a także do pogłębienia więzi. Zadbajmy o to, by maluch miał dużo ruchu, rozwój psychoruchowy dziecka stymuluje pośrednio odpowiednie obszary kory mózgowej odpowiadające za mowę.
Co powinno niepokoić rodzica:
dziecko podczas artykulacji wsuwa język między zęby lub ociera nim o wargę – jest to tendencja, która nie wycofa się samoistnie, a w przyszłości może spowodować seplenienie międzyzębowe; nawykowo mówi przez nos; niepokojące są zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy; istnieją wątpliwości czy dziecko dobrze słyszy; opóźnienia w nabywaniu poszczególnych sprawności językowych są większe niż 6 miesięcy; dziecko nie próbuje komunikować się z otoczeniem, nie rozumie mowy innych osób, nie reaguje na polecenia, nie jest zainteresowane kontaktem z rówieśnikami; dziecko zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne: „d” na „t” (np. zamiast domek mówi tomek), „w” na „f” (zamiast woda mówi fota), „g” na „k” (zamiast głowa mówi kłowa), „b” na „p” (zamiast buda mówi puta); dziecko pod koniec 3 r.ż. nie wymawia którejkolwiek z samogłosek ustnych: a, o, u, e, i, y; dziecko zniekształca głoski, zastępuje je innymi, nie znanymi w języku polskim, używa „obcego” dla nas dźwięku, np.wymawia „r” gardłowo; dziecko wyraźnie jąka się (miewa częste blokady i uporczywe powtarzanie jakiejś głoski lub utrudniony start mowy).
Losowa fotografia
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Brak wiadomości. Może czas dodać własną?
Słoneczny panel
Dziś jest:

Wschód słońca: 7:11
Zachód słońca: 17:40

Dzień trwa:
10 Godzin 29 minut
I jest krótszy od najdłuższego dnia o: 7:57
Wygenerowano w sekund: 0.00 1,278,084 Unikalnych wizyt